Ugledni hrvatski neuropsihijatar govori o žrtvama antivakserske propagande: ‘Nerazumno je ovo što se događa, djeca svoje roditelje guraju u smrt…‘

Ugledni hrvatski neuropsihijatar govori o žrtvama antivakserske propagande: ‘Nerazumno je ovo što se događa, djeca svoje roditelje guraju u smrt…‘

PIŠE IVICA MARKOVIĆ

Kada starije ljude, koji samo što nisu završili na respiratoru pitamo zašto se nisu cijepili, svi odreda nam odgovaraju da su im tako rekli mlađi članovi njihovih obitelji”, rekao nam je to prije 15-ak dana u razgovoru za naše novine izv. prof. dr. sc. Ivo Ivić, predstojnik Klinike za infektologiju KBC-a Split.

Nešto slično ovome što je izrekao dr. Ivić, izrekao je još 26. prosinca u emisiji “Nedjeljom u 2” poznati hrvatski novinar, pisac i publicist Boris Beck.

Prvo je ustvrdio da se necijepljenjem stvara velika društvena, ali prije svega osobna šteta, jer ljudi umiru jer se nisu cijepili zato što su tako pročitali na internetu. Javlja SLOBODNA DALMACIJA

– Najbolji su mi oni, vele stave ih na respirator i pitaju ih zašto se niste cijepili, “pa djeca su mi rekla”. Pa naravno da je tako kada žive u tvom stanu ili imaju onaj plac uz more koji je građevinsko zemljište. Dakle, ljudi donose odluke koje su štetne za društvo i za sebe. Zašto? To je neobjašnjivo pitanje, rekao je tada, između ostalog, Boris Beck.

Da bismo pokušali barem približno odgovoriti na ovo pitanje, zašto djeca svojim bakama, djedovima ili roditeljima koji su u starijoj životnoj dobi savjetuju da se ne cijepe, porazgovarali smo s prof. dr. sc. Ivanom Urlićem, poznatim splitskim i hrvatskim neuropsihijatrom.

ANTIVAKSERSKI MIT

– Razvio se jedan strahoviti otpor prema cijepljenju, ne samo u Hrvatskoj već u velikom dijelu Europe i svijeta. Ipak mislim da Dalmacija prednjači po tom otporu, pogotovo u Hrvatskoj, a moguće da je i među onim europskim pokrajinama gdje ima najviše otpora. Ja pitam moje pacijente, od kojih su neki protivnici cijepljenja, zašto se ne žele cijepiti. Pitam ih to iz prostog razloga kako bih što bolje mogao razumjeti taj “antivakserski mit”. Gotovo svi oni kažu mi da ne žele pritisak od Vlade, od “onih gore” od kojih dolaze poruke “cijepi se, cijepi se…”, a onda oni odgovaraju “neću, neću…”, kao da se inate, što bismo mi rekli iz dišpeta, kao da imaju neki nerazumni dječji prkos. Oni uopće ne razmišljaju o tome da je sloboda izbora veća ako se cijepe, jer na taj način poboljšavaju svoju otpornost prema virusu – pojašnjava dr. Urlić.

Mnogi od ovakvih ljudi žive u uvjerenju da je cjepivo opasno.

– Jedan dio njih zaista živi u uvjerenju da je cjepivo opasno, a jedan dio je nevjerojatno indolentan prema tom cijepljenju. Kažu da imaju puno posla, da su stalno zauzeti, da se nisu stigli cijepiti i razgovor se s njima u vezi cijepljenja vodi na jedan vrlo površan način. Naime, površnost je stil razmišljanja prema ovom oboljenju – govori dr. Urlić.

Jesu li takva razmišljanja nerazumna, gdje se antivakseri ili protivnici cijepljenja pozivaju na teorije zavjere, na čipiranje, praćenje…

– Da je nerazumno, jest. Međutim, glas razuma ne može prijeći taj zid otpora koji govori o nezrelosti i uopće odbijanju mogućnosti da logički razmisle. Medicina kaže da je cijepljenje potrebno, a s druge strane antivakseri ga smatraju nepotrebnim. A i oni su “osuđeni”, ako dobiju teški oblik COVID-a, da odu kod onih istih liječnika koje napadaju, omalovažavaju, kojima ne vjeruju, i od njih traže i mole za pomoć. A ti im liječnici vrlo često, kako je rekao i dr. Ivić, u takvim situacijama ne mogu pomoći, jer dolaze u teškim stanjima u bolnicu. I onda poslije opet vidite antivaksere da prosvjeduju s transparentima “hoću slobodu”, a ja se pitam kako hoće slobodu kada su “robovi” svojih tvrdokornih antimedicinskih stavova – pita se dr. Urlić.

No, da se mi vratimo na početak priče, i na pitanje zašto mladi savjetuju svoje starije da se ne cijepe? Zar ne bi bilo normalno da dijete savjetuje svog starog, kronično bolesnog, ponekad i dementnog roditelja, koji zasigurno sam ne može sam donijeti ispravnu odluku o tome cijepiti se ili ne, da se cijepi i da ga na taj način zaštititi mogućih komplikacija ili smrti?

Netko je to “savjetovanje” da se ne cijepe, jednom pola u šali, a pola u zbilji nazvao “ubojstvom s predumišljajem”, a mi bismo ga nazvali “nepotrebnom smrću”.

– Pa ne bih baš išao tako daleko, ali mislim da se radi o infantilnom stavu koji govori o primitivnoj razini razmišljanja. Ti mladi ljudi, djeca, oni su svjesni da su im roditelji, pogotovo ako su u poznijoj životnoj dobi ugroženi, ali su iz nepoznatih razloga u svojim glavama u stvari zamijenili teze. Njihova teza je da roditelje ugrožava cjepivo, a da virusi ne postoje i po njima je virus izmišljotina koja služi samo tome da bi farmaceutska industrija zaradila na cjepivu koje je štetno. I to je igra i to loša igra koja se kod nas, pogotovo u Dalmaciji, igra već godinu dana. Vrlo primitivan način razmišljanja. Možda mi kao Dalmacija imamo dojam da smo na višoj kulturološkoj razini nego što u stvari jesmo, govori dr. Urlić.

NEGATIVAN STAV

Našeg sugovornika začuđuje i stav Crkve kada je cijepljenje u pitanju.

– U Vatikanu se s cijepljenjem protiv COVID-a započelo u siječnju 2021. godine. Papa emeritus Benedikt XVI. primio je tri doze tog cjepiva, a Papa Franjo se već u ožujku cijepio prvom dozom. U međuvremenu je, mislim, primio i drugu i treću dozu. Istovremeno, već mjesecima nitko ne može ući u Vatikan ako nema COVID potvrdu. Takva je situacija u Vatikanu. A u Hrvatskoj? Mene čudi da Crkva u Hrvatskoj, koja je utjecajna, ne želi javno i jače podržati ono što je znanstveno medicinski utvrđeno. Jer ako dobro misle ljudima, a u to ne sumnjam, zašto onda javno i jako ne podrže nešto što je pozitivno, a među stanovništvom se širi negativan stav – pita se dr. Urlić.

Naš sugovornik smatra, a to je stav svih u znanstveno medicinskoj zajednici da je cijepljenje jedno od najvećih medicinskih postignuća od 19. stoljeća.

– Pa cijepljenje protiv raznih bolesti je iskorijenilo te bolesti. Odakle taj strah prema cijepljenju? Zamislite da se virus uvuče u neki samostan, kao što se to bilo dogodilo u Đakovu. U Sinju je bila otkazana procesija za Veliku Gospu i tu su se vodili medicinskim rezonom, što je bilo dobro. Crkva je tom svojom odlukom u Sinju poručila “ne okupljajmo se sada”, ali je Crkva trebala puno jače i glasnije podržati nastojanja da se što više ljudi procijepi. To necijepljenje je sada već postalo pitanje “časti”, borbe za svoj stav, jer će u protivnome oni koji imaju loš stav prema cijepljenju biti “smiješni” ako promijene stav, bez obzira što su mnogi ljudi do sada izgubili svoj život upravo zbog takvog stava. A to je nedopustivo – zaključuje prof. dr. sc. Ivan Urlić. Vijest je na LINKU

DEMOS MEDIA